Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

De pagina ververst bij het selecteren van een onderwerp.

Sla artikel navigatie over.
Michiel Jol, Manager KPN IoT Products & Marketing:

“Met deze oplossing presenteert Unica zich nog meer als kwaliteitsmerk”

Unica lanceerde in het najaar van 2020 Building Insight │ Air. Met deze as-a-service-oplossing kunnen organisaties de luchtkwaliteit in binnenruimtes meten. Unica speelt hiermee in op de door de coronacrisis toegenomen behoefte aan veilige, goed geventileerde werk- en leerplekken. Building Insight │ Air is in zeer korte tijd ontwikkeld door het Unica Innovation Center in samenwerking met technologiepartner KPN.

“De samenwerking tussen KPN en Unica is in mijn ogen een hele logische”, zegt Michiel Jol, Manager KPN IoT Products & Marketing. “Ik zie twee grote bedrijven, die elkaars wereld begrijpen en die liever een kwaliteitsmerk willen zijn dan een prijsvechter. We denken allebei na over nieuwe verdienmodellen, waarmee we klanten écht toegevoegde waarde kunnen bieden.”

Internet of Things (IoT) of ‘het internet der dingen’ was en is nog steeds een beetje een hypeterm. “Het idee was om zoveel mogelijk apparaten en systemen via internet met elkaar te verbinden. Maar na een hype volgt onvermijdelijk de teleurstelling”, weet Michiel Jol, Manager KPN IoT Products & Marketing, uit ervaring. “Want een connected koelkast is leuk, maar wat schiet je ermee op?” Michiel werkt daarom graag samen met bedrijven die verder denken. “Bedrijven die IoT zien als een manier om op de lange termijn écht op een andere manier business te doen. Dat vergt lef en een gigantische denkomslag; het kan namelijk betekenen dat je hele business wordt omgedraaid.”

Je gaat op een hoger niveau in gesprek, waarbij je op zoek gaat naar de vraag achter de vraag

Michiel Jol, Manager KPN IoT Products & Marketing

Toegevoegde waarde

Unica profileert zich de laatste jaren als een technologiegedreven bedrijf, dat veel meer in huis heeft dan alleen het installeren en onderhouden van technische installaties. Dat maakt het bedrijf in de ogen van Michiel zeer geschikt voor KPN om mee samen te werken. “Unica is een serieus bedrijf met een lange termijnvisie. Met zijn nieuwe oplossingen biedt het klanten nog meer toegevoegde waarde. Building Insight │ Air is niet zomaar een leuke, technische gadget, maar een waardevolle ICT-toepassing waarmee bedrijven, scholen en universiteiten hun ziekteverzuim en daarmee hun kosten actief omlaag kunnen brengen. Ik geloof heel erg in deze benadering van het verdienmodel, waarmee je jezelf profileert als een kwaliteitsmerk. Je gaat op een hoger niveau in gesprek met klanten, waarbij je samen op zoek gaat naar de vraag achter de vraag. Dus niet ‘u vraagt, wij draaien’, maar wat wil de klant nu echt bereiken en welke oplossing is hiervoor het meest geschikt.”

Partnerships

KPN houdt zich al zo’n tien jaar bezig met het Internet of Things. “Vijf jaar geleden zijn we intensief in de hardware gedoken, omdat we zagen dat het ontwikkelproces daar vaak stokt”, vertelt Michiel. “Ongeveer drie jaar geleden vonden we een match met een hardware-partij en inmiddels hebben we ons eigen hardware-testteam. We doen dus veel, maar kunnen het niet alleen. Daarom gaan we partnerships aan met bedrijven die een goed idee hebben over hoe je IoT kunt inzetten.”

Afgelopen herfst werd KPN benaderd door Unica. “Unica vroeg ons om mee te denken over een oplossing waarmee hun klanten het CO2-gehalte in binnenruimtes kunnen meten. Unica gaf aan zelf het benodigde platform te kunnen ontwikkelen, waarop data en trends worden weergegeven. Ze vroegen KPN om de sensoren en connectiviteit te leveren voor het veilig genereren en gebruiken van sensordata. Het hele traject – van start tot implementatie – duurde welgeteld vier weken. Dat is een uitzonderlijke prestatie.”

Michiel Jol, Manager KPN IoT Products & Marketing

Gouden formule

Michiel heeft Unica de afgelopen maanden leren kennen als een toekomstgerichte organisatie die graag vooruit wil en die met Building Insight een potentieel gouden formule in handen heeft. “Het mooie van deze technische oplossing is, dat je het niet hoeft uit te leggen”, vindt hij. “Iedereen wil immers een gezond leefklimaat. Het RIVM stelt dat een goede luchtkwaliteit zelfs een voorwaarde is om na corona veilig te kunnen terugkeren naar school en kantoor. Het is nu dus zaak dat Unica in gesprek komt met de juiste personen binnen organisaties, universiteiten en scholen: Kijk, wij zijn in staat om jullie gebouw op een eenvoudige en zorgeloze manier intelligenter te maken en dit levert het onderaan de streep op.”

Commitment

Volgens Michiel zullen trends als ‘as-a-service’-dienstverlening en predictive maintenance of voorspellend onderhoud in de toekomst steeds belangrijker worden. Dat biedt volgens hem legio mogelijkheden voor Unica, bijvoorbeeld voor de uitbreiding van Building Insight met andere modules of voor geheel nieuwe IoT-oplossingen.

Michiel heeft tot slot nog een goede raad voor bedrijven die, net als KPN en Unica, succesvol willen zijn met IoT. “Commitment is cruciaal. Je moet het op directieniveau omarmen en hebt binnen de organisatie een brede basis nodig. IoT kost veel tijd en energie, je kunt het niet half doen. Bovendien heb je andere bedrijven nodig om verder te komen. Maar als het dan lukt en je kunt opschalen, dan heb je een echte win-winsituatie te pakken. Oftewel, als Unica succesvol is, dan is KPN ook succesvol.”