“Samen kunnen we een grote groep klanten een compleet pakket bieden”
De wereld verandert en dat heeft ook zijn weerslag op de techniek. “Je ziet dat verschillende disciplines, zoals klimaatregeling, verlichting en brandmelding, steeds vaker aan elkaar worden gekoppeld”, zegt Paul Numan, directeur van Numan & Kant. “Het gevolg is schaalvergroting. Op termijn zullen slechts een paar grote technisch dienstverleners de complete, integrale intelligentie van gebouwen verzorgen.”
Numan & Kant heeft sinds 1999 een uitstekende reputatie opgebouwd in de meet- en regeltechniek. In maart 2020 werd het bedrijf overgenomen door Unica. “Het werd steeds moeilijker om aan technisch personeel te komen en te groeien”, vertelt directeur André Kant. “Unica zag onze potentie. Als onderdeel van Unica Building Intelligence voegen we echt iets toe en kunnen we bouwen aan een zekere toekomst.”
De overname van Numan & Kant door Unica nam precies negen maanden in beslag. “Het was een voorspoedige bevalling”, grinnikt André Kant. “We speelden al een paar jaar met de gedachte om het bedrijf te verkopen, zodat alle bedrijfsinformatie panklaar was. Mede daardoor is het hele traject vlotjes verlopen.” Paul Numan knikt en vult aan: “Het klikte meteen tussen Unica en ons. Beide partijen zijn met de beste intenties het overnametraject ingegaan. Er was geen enkele vorm van wantrouwen, alles ging heel vriendelijk, open en eerlijk.”
Aantrekkelijke werkgever
Wie zich afvraagt waarom je een succesvol, goedlopend technisch bedrijf met 59 medewerkers zou willen verkopen, moet volgens André eens een kijkje nemen bij de technische opleidingen. “De klassen zijn al jaren klein. Het tekort aan gespecialiseerd, technisch personeel is een landelijk probleem. Voor ons bedrijf betekent het dat het steeds moeilijker wordt om te groeien.”
Als onderdeel van Unica verwacht Numan & Kant als zelfstandig bedrijf in de toekomst wél te kunnen groeien. André: “De overname door Unica maakt ons veel aantrekkelijker als werkgever. Voor nieuwe medewerkers, maar vooral ook voor ons huidige personeel, dat we als onderdeel van een grote, landelijke organisatie veel meer doorgroeimogelijkheden kunnen bieden.”
De overname door Unica maakt ons veel aantrekkelijker als werkgever
Compleet pakket
In het cluster Unica Building Intelligence gaat Numan & Kant optrekken met twee andere bedrijven: Unica Building Automation en Regel Partners. “Dat zijn net als wij specialisten op het gebied van meet- en regeltechniek en gebouwintelligentie, maar we voeren alle drie ons eigen merkenpakket en hebben onze eigen klanten”, legt Paul uit. “We zijn dus geen concurrenten, we vullen elkaar juist aan! Samen kunnen we een grote groep klanten een compleet pakket bieden. Onze opdrachtgevers hebben overwegend positief op de overname gereageerd. Zij vinden het een logische stap voor Numan & Kant en vinden het prettig dat er nu een professionele, slagvaardige organisatie achter ons staat.”
Klantenportfolio
Numan & Kant heeft een indrukwekkend klantenportfolio, waar Paul en André met recht trots op zijn. Zo verzorgde het bedrijf uit Strijen de meet- en regeltechniek voor de nieuwbouw van het Erasmus MC in Rotterdam en het pas geopende Inntel Hotel Den Haag Marina Beach, een luxe hotel pal aan het strand van Scheveningen.
Momenteel is Numan & Kant aan het werk in het Infinity-gebouw – beter bekend als voormalig ING House ‘de schoen’ op Zuidas –, en legt het de laatste hand aan de regeltechnische installaties in het New Amsterdam Court House (NACH), ook in Amsterdam. En een nieuwe opdracht ligt alweer klaar bij het Radboudumc in Nijmegen. André: “Er is zoveel te doen dat we de afgelopen maanden zelfs al werk hebben uitbesteed aan onze nieuwe collega’s van Unica Building Automation en Unica Zwolle. De overname kwam op een uitstekend moment.”
Timing
Qua werkdrukte kon de timing van de overname dus niet beter. Het coronavirus wierp helaas wel een schaduw over de feestvreugde. “De overname gaat heel zacht en rustig, bijna onmerkbaar. We worden ondersteund op allerlei gebieden, zoals inkoop, marketing en HR, maar verder merk je weinig verschil. We hebben natuurlijk een goed draaiend bedrijf en zijn dus eigenlijk gewoon doorgegaan waar we gebleven waren. De geplande feestelijke introductie voor het personeel, met een persoonlijke presentatie van de Unica-directie, is tot nader orde uitgesteld. Dat hadden we natuurlijk graag anders gezien”, zegt Paul.
Persoonlijk kennismaken
André deelt dat gevoel. “We kwamen in een warm digitaal bad terecht”, lacht hij. “We hebben een mooi eerste jaar beleefd met Unica, maar missen het fysieke contact wel. We kijken er enorm naar uit om op alle niveaus persoonlijk kennis te maken met al onze nieuwe collega’s. Die Teams-meetings werken natuurlijk goed, maar we willen nu onderhand weleens naar Hoevelaken!”