“Unica heeft dezelfde bloedgroep als wij”
Van Kempen Koudetechniek werd in december 2020 overgenomen door Unica. Daarmee kreeg het cluster Unica Industry Solutions er in één klap 75 jaar ervaring in de industriële koudetechniek bij. Van Kempen Koudetechniek werkt in heel Nederland voor grote distributiecentra en toonaangevende bedrijven in de AGF (aardappelen, groente, fruit), bloemen en voedingssector.
Directeur Jan Vliet van Zante en grootaandeelhouder Marcel van Kempen zien een mooie toekomst weggelegd voor de Tielse koudespecialist als onderdeel van een grote technisch dienstverlener. “Er liggen veel kansen voor kruisbestuiving en technische innovatie met behoud van onze eigen identiteit”, zegt Jan. Marcel vult aan: “Het gevoel was meteen goed. Unica is van oorsprong ook een familiebedrijf met in grote lijnen dezelfde bloedgroep als wij.”
Van Kempen Koudetechniek was niet actief op zoek naar een overnamepartij toen Unica in 2019 op de deur klopte.
Bloedgroep
“We wisten wel dat we een keer een besluit moesten nemen, maar we wilden alleen samengaan met een bedrijf dat dezelfde bloedgroep heeft als wij. Bij voorkeur een technisch bedrijf, dat snapt hoe wij in elkaar zitten en ons verantwoord wil laten groeien”, zegt Marcel van Kempen, die in 2008 terugtrad als directeur en sindsdien de familie vertegenwoordigt als grootaandeelhouder. “Toen Unica op ons pad kwam, hadden we daar al snel een goed gevoel bij.”
Wat ons meteen opviel was de menselijke kant van Unica
Jan Vliet van Zante werkt sinds 1983 bij het bedrijf en volgde Marcel in 2009 op als directeur. “De eerste gesprekken met Unica waren leuk en ontspannen. Wat meteen opviel was de menselijke kant van Unica. We hebben allebei nog de cultuur van een familiebedrijf. Unica begrijpt hoe belangrijk het voor ons is om onze eigen identiteit te behouden. Wat mij ook aanspreekt is dat je zaken mág doen met elkaar. Het is geen ‘moeten’. Het grappige is dat je elkaar daardoor juist vaker wilt opzoeken.”
Innovatiedrang
Na de eerste kennismaking bleken er veel meer overeenkomsten te zijn. Unica en Van Kempen Koudetechniek zijn technisch bedrijven; klein begonnen en uitgegroeid tot landelijke spelers met een uitstekende reputatie. Ook zijn het ondernemingen die hun verleden koesteren en tegelijk vol innovatiedrang de toekomst tegemoet treden. “Mijn vader begon in 1947 met het bouwen van diepvrieskisten. Dat was in die tijd heel vooruitstrevend”, vertelt Marcel. “De Amerikanen hadden ontdekt dat je fruit in gekoelde staat veel langer kunt bewaren. Toen deze noviteit overwaaide naar Nederland, stapte mijn vader in deze nichemarkt. Hij kocht niets, maar maakte alles zelf. Eerst koelcellen voor lokale veilingen, later kwamen daar koelinstallaties voor groenten bij. En toen in de jaren tachtig een nieuwe techniek op de markt kwam, ging ons bedrijf die ook zelf produceren.”
Kruisbestuiving
Volgens Jan is de eigen ontwikkeling en productie nog steeds een sterke troef. “Van Kempen is een merknaam geworden en daar zijn we enorm trots op”, zegt hij. “Qua ontwikkeling is er natuurlijk veel veranderd, zoals de verschuiving van technische installaties – koeltechniek blijft in de basis hetzelfde – naar automatisering en ICT. We ontwikkelen nu vooral modulaire besturingssystemen, waarmee we steeds meer installaties op afstand bedienen. In de toekomst verwachten we veel voorspellend onderhoud, waarbij je de klant volledig ontzorgt met een service- en onderhoudscontract.”
Tevens ziet Jan toekomst in energiebesparende technieken en de verbinding met duurzame energieopwekking, bijvoorbeeld met zonnepanelen of een warmtepomp. “Daar liggen enorm veel mogelijkheden voor kruisbestuiving. Unica heeft immers veel ‘warme’ klanten met een koudevraag en wij hebben juist ‘koude’ klanten met een warmtevraag.”
Goede relaties
Een sterk probleemoplossend vermogen is eveneens onderdeel van het DNA van Van Kempen. “We geloven onder meer in publiek-private-samenwerkingen, zoals we die zijn aangegaan met Wageningen University & Research”, vertelt Jan. “Samen problemen oplossen om de sector als geheel vooruit te helpen. Dat geeft voldoening, net als het onderhouden van langdurige relaties met klanten. Een installatie gaat soms wel vijftig jaar mee. Dat betekent dat je de relatie ook zo lang goed moet willen houden. Je moet elkaar vertrouwen en er samen uit willen komen.”
Dat is niet altijd gemakkelijk, aangezien opdrachten steeds groter en complexer worden en vaak onder flinke tijdsdruk opgeleverd moeten worden. Marcel blijft er nuchter onder: “Mijn vader en moeder spraken nooit over de techniek, alleen over het oplossen van een probleem van de klant. En zo doen we het nog steeds. We verdiepen ons in de klant en kijken naar wat hij nodig heeft.”
Trotse ondernemers
Maar als dat allemaal lukt, oogst je succes. Voor Marcel en Jan is het moeilijk kiezen op welk project ze het meest trots zijn. “Weet je nog dat we in 1986 de grootste ijswaterbank van Europa hebben gerealiseerd met 300 ton ijsopslag? De koelcel van 20.000 vierkante meter voor de bloemenveiling van Aalsmeer was trouwens ook een mooie opdracht. Of de BREEAM certificering van Nature’s Pride. Ik word altijd blij als ik ‘ready to eat’-stickertje zie op fruit dat door ons is gekoeld en gerijpt.”
“Nature’s Pride staat ook hoog op mijn lijstje”, zegt Jan. “Dit is een klant waar we al jaren voor werken en waarvoor we nu in ultrakorte tijd een derde uitbreiding van 16.000 vierkante meter realiseren. Ik ben ook trots op de koeling voor tien distributiecentra van Lidl. Deze supermarktketen won jaren achtereen de prijs voor ‘de beste in groenten en fruit’. Dankzij Van Kempen.”