“Unica en In2Scope kunnen samen nog complexere opdrachten aan”
In2Scope, specialist in Microsoft Dynamics-oplossingen, werd in oktober 2021 onderdeel van het bedrijvencluster Unica ICT Solutions. Met deze overname breidt Unica zijn ICT-dienstverlening – van onder meer Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Resource Management (ERP) en Field Services – uit met expertise van financiële bedrijfsprocessen en warehouse management systemen.
Een integrale aanpak is cruciaal voor een geslaagde implementatie van Microsoft Dynamics-applicaties, weten In2Scope-eigenaren George van der Sleen en Jaap van der Mark uit ervaring. “Om te voldoen aan de vraag naar een breed pakket van producten en diensten heb je veel specialistische kennis en schaalgrootte nodig”, zegt George. “Door de krachten te bundelen met Unica kunnen we klanten het volledige Microsoft-portfolio – én meer – bieden, en samen nog complexere opdrachten uitvoeren.” Lees meer…
George van der Sleen en Jaap van der Mark waren beiden werkzaam als zzp’er toen zij elkaar in 2005 leerden kennen. “We werden als freelancers ingehuurd door bedrijven om problemen bij de implementatie van complexe ICT-infrastructuren op te lossen. Omdat we vonden dat we dat zelfstandig beter konden, zijn we in 2008 begonnen met In2Scope”, zegt George.
“Zonder inzicht en een lange termijn visie is een project kansloos”
In2Scope
In2Scope richtte zich aanvankelijk op de implementatie van Dynamics AX, later ging het Microsoft Dynamics-oplossingen op het gebied van Finance & Operations implementeren. Ook ontwikkelde het bedrijf eigen producten, zoals de connector met Exstream.
In dertien jaar tijd zagen George en Jaap het ICT-landschap fundamenteel veranderen. “Toen we begonnen, had nog niemand van ‘de cloud’ gehoord, laat staan dat we wisten dat Microsoft daarin zo groot zou worden”, zegt Jaap. “Projecten werden steeds groter en complexer. Was de implementatietijd vroeger een paar maanden, tegenwoordig kun je pas na anderhalf, twee jaar ‘live’. Ook ons klantenbestand veranderde, omdat de applicatie waarmee wij werken te duur werd voor kleine mkb-bedrijven. Zo kwam het dat we de laatste jaren voor grote organisaties werkten, zoals Albert Heijn en Scotch & Soda.”
Het beste verhaal
Dat klinkt als een ondernemersdroom, maar er was ook een keerzijde. “De markt consolideerde en wij moesten het als een soort David opnemen tegen de grote Goliaths in de branche”, vertelt George. “Wij hadden het beste verhaal en een bewezen staat van dienst, maar kregen steeds vaker het deksel op de neus omdat we als bedrijf met twintig medewerkers te klein werden gevonden.”
Jaap vult aan: “We verloren soms deals aan Microsoft Dynamics-organisaties die qua expertise kleiner en minder goed waren dan wij, maar waar een grote organisatie achter stond. Dat was frustrerend. Onze insteek was altijd: we doen ons werk beter dan goed en dan volgt de rest vanzelf. Maar zo bleek het niet te werken.”
Microsoft Dynamics
In 2019 schakelde Unica ICT Solutions In2Scope in voor een audit-opdracht. De samenwerking beviel goed en George en Jaap werden daarop vaker meegevraagd naar klantgesprekken. “We kijken op dezelfde manier naar het veranderende ICT-landschap en een partij als Microsoft”, verklaart George de klik tussen Unica ICT Solutions en in2Scope. “Veel bedrijven laten zich volledig sturen door Microsoft; ze bewegen klakkeloos mee naar links en rechts. Het ontbreekt ze aan een eigen visie. Wij kijken naar IT vanuit de business. Welke kant gaat het op in de wereld, wat betekent dat voor bedrijven, welke kansen liggen er? Pas dan komt de vraag: hoe ga je het doen? Dat kan zijn met Microsoft Dynamics, maar het kan evengoed een applicatie van een andere leverancier zijn als die beter past. Een licentie is namelijk gewoon een middel om te kunnen doen wat je wilt doen. Wij varen onze eigen koers en dat geeft rust. Doordat Unica er net zo instaat, wisten we dat dit de grote partij was die wij zochten om meer succes te boeken.”
Unica ICT Solutions
Unica ICT Solutions is een sterk groeiende ICT-dienstverlener met ruim 250 ICT-professionals en kennis van vrijwel alle Microsoft-applicaties. “Met de kennis en schaalgrootte van Unica en de expertise die wij met In2Scope binnenbrengen, kunnen we samen nog complexere deals aan. We kunnen niet wachten, want wij houden wel van een uitdaging!”, zegt Jaap. “Dat prikkelt ons om het nóg beter te willen doen voor de klant. Die wil leeft ook sterk bij Unica. Het klikte dan ook meteen qua mensen, persoonlijkheden en cultuur: we gaan dit samen doen. Dat we nu onderdeel zijn van Unica voelt dan ook totaal niet als een belemmering om ondernemend bezig te kunnen zijn. De komende jaren moet alle kennis binnen Unica ICT Solutions met elkaar verweven worden; de verschillende business applicaties moeten als het ware als een ritssluiting in elkaar schuiven.”
Onderscheidend vermogen
“Bij andere partijen zie je nog veel eilandjes. Dat is bij Unica beter geregeld”, vindt George. “Wel moeten de verschillende Unica-teams goed over hun eigen domein heen blijven kijken, zich realiseren waar zij zelf in de keten zitten, en wat voor impact alles over en weer heeft. Het kennisniveau ligt hoog. Daarom moeten we klanten vanaf dag één meenemen in het verhaal. Naast kennis van hun bedrijfsprocessen moeten zij begrijpen hoe de cloud werkt en hoe software denkt. Het huidige ICT-landschap is zo complex dat je je geen fouten meer kunt permitteren. Zonder inzicht en een lange termijn visie is een project kansloos. Als dit ons allemaal lukt, zijn we onderscheidend in de markt en hebben we een enorme voorsprong op de rest.” Jaap besluit: “Als een klant straks zegt: ‘Jullie hebben het beste verhaal én krijgen de opdracht’, dan is onze missie geslaagd.”