Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
Marc Mulder, algemeen directeur van Pranger-Rosier:

“Unica en Pranger-Rosier hebben elkaar veel te bieden”

De Friese totaalinstallateur Pranger-Rosier is sinds mei 2021 onderdeel van Unica. Met de toetreding van het grootste, zelfstandige installatiebedrijf in Noord-Nederland tot het bedrijvencluster Unica Building Services, deed Unica de grootste overname in zijn geschiedenis.

“Eind 2020 werden we benaderd door Unica”, blikt Marc Mulder, algemeen directeur van Pranger-Rosier, terug. “We zagen als directie gelijk grote voordelen en gelukkig zagen onze twee aandeelhouders, de families Pranger en Rosier, die ook. De visie en bedrijfscultuur van Unica lijkt sterk op die van ons en we vullen elkaar goed aan als het gaat om kennis, kwaliteit, ICT, services en projecten.”

Als Yde Pranger en Jaap Rosier in 1967 samen vanuit Dokkum éénpijps cv-systemen gaan leveren, is Pranger-Rosier een feit. Ruim vijftig jaar, verschillende groeispurten en regionale overnames later is het Friese bedrijf uitgegroeid tot een totaalinstallateur met 250 medewerkers en vier vestigingen in Dokkum, Leeuwarden en Sneek. Bovenal is de naam Pranger-Rosier een begrip in Noord-Nederland, maar ook Installatiebedrijf Otte en duurzame energiepartner Equu zijn onderdeel van de organisatie.

Landelijke dekking

Met de overname van Pranger-Rosier versterkt Unica zijn positie in Noord-Nederland en zet het een volgende stap in zijn landelijke dekking. Unica wil met name zijn activiteiten op het gebied van technisch beheer en onderhoud verder uitbouwen en ziet nog veel groeimogelijkheden in de noordelijke provincies. “In het verleden was Unica met zijn vestigingen in Groningen en Emmen weleens een concurrent van ons, maar de laatste jaren kwamen we elkaar veel minder tegen”, zegt Marc. Volgens hem is het voor bedrijven van buiten de regio dan ook moeilijk om voet aan de grond te krijgen in het noorden. “Ze missen vaak de aansluiting bij opdrachtgevers. Hoe dat komt? Tja, daar moet je denk ik een noorderling voor zijn”, lacht Marc. “Wij hebben hier een nuchtere hands-on mentaliteit en een eigen cultuur. Dat zoekt mekaar op.”

Technisch dienstverlener

Het directieteam en de twee aandeelhouders – de families Pranger en Rosier – gaan evengoed open het gesprek aan met Unica, als deze eind 2020 belangstelling toont om het bedrijf over te nemen. “Unica komt niet uit het noorden van het land, maar we lijken toch veel op elkaar”, vertelt Marc. “Allereerst zijn Unica en Pranger-Rosier allebei natuurlijk grote, zelfstandige technisch dienstverleners. Ten tweede hebben we dezelfde visie op de markt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat we ons allebei richten op services en projecten en daarbij altijd de klant centraal stellen”, vindt Marc. “Tot slot zijn het allebei van oudsher familiebedrijven, waardoor onze bedrijfscultuur ook sterke overeenkomsten vertoont. We hebben hetzelfde familie-DNA en dat praat makkelijk.”

Naamsbekendheid

Timing speelde volgens Marc eveneens een rol bij de overname. “De families hebben geen opvolgers en zochten zodoende naar een andere manier om de toekomst van het bedrijf te borgen. Daarbij moest het totaalplaatje helemaal kloppen”, aldus Marc. “We wilden de groep en de mensen compleet houden; er mochten geen bedrijven of medewerkers verdwijnen. Een ander belangrijk punt was dat we onze vrijheid wilden behouden. We hebben een goede naamsbekendheid in de regio en voor medewerkers die al lang voor het familiebedrijf werken, heeft onze identiteit grote betekenis.”

Die loyaliteit werkt twee kanten op. Marc: “Er is ons als directie veel aan gelegen om onze mensen de kans te bieden zich te blijven ontwikkelen. En om klanten een breder dienstenpakket te bieden, waardoor we met onze bedrijven gestaag kunnen blijven groeien.”

“Gebouwen bevatten steeds meer techniek, projecten worden complexer en allround-medewerkers veranderen in specialisten”

Marc Mulder, directeur Pranger-Rosier

Unica Building Services

Als blijkt dat Unica vóór ondernemerschap in de vestigingen is en zich ook kan vinden in de andere voorwaarden, is de spanning aan de onderhandelingstafel snel gebroken. “Het was heel prettig om met de directie van Unica aan tafel te zitten en niet met mensen van een administratiekantoor die je later nooit meer ziet”, zegt Marc. “Het gevoel was meteen goed en de overname verliep snel en soepel. Binnen een half jaar was alles rond.”

In mei 2021 hebben de families Pranger en Rosier hun aandelen in de holding verkocht. Pranger-Rosier maakt sindsdien als geheel onderdeel uit van het gespecialiseerde bedrijvencluster Unica Building Services. “Dat is misschien een beetje gek, omdat wij naast services en projecten ook een tak woningbouw hebben. Maar het lijkt goed te werken en de vestigingen van Unica weten elkaar goed te vinden.”

Samenwerking

“We werken samen met onze nieuwe Unica-collega’s aan de verbouwing van het stadhuis in de oude marinehaven van Den Helder. Met Unica Fire Safety kijken we ook al naar gezamenlijke kansen”, vertelt Marc, die samenwerking in de huidige tijd van levensbelang acht. “Gebouwen bevatten steeds meer techniek, projecten worden complexer en allround-medewerkers veranderen in specialisten. Zelfs voor een groot bedrijf wordt het steeds moeilijker om alle specialismen zelf in huis te hebben. Door samenwerking te zoeken, kun je elkaar versterken.”

Marc legt uit: “Unica vindt het interessant hoe wij lean & mean, met relatief weinig mensen, mooie resultaten boeken. Ook lopen wij voorop met ICT voor contracten, planning en rapportages. Wij zijn blij met de algemene ondersteuning en kijken met belangstelling naar de kennis van Unica op het gebied van verduurzaming en het integreren van ICT in gebouwgebonden techniek. We hebben elkaar veel te bieden en we zijn pas net begonnen.”