Martijn Wolswijk, Hoofd Circulaire Techniek bij PCT Koudetechniek:

“Maatwerk is en blijft onze grote kracht; ‘the perfect degree’ voor elke klant”

PCT Koudetechniek in Deurne is al decennia een van de meest toonaangevende spelers op het gebied van koeltechnische installaties in Nederland. “Met gemiddeld zo’n dertig tot veertig medewerkers waren we een klein, zelfstandig familiebedrijf met grote ambities”, zegt Martijn Wolswijk, Hoofd Circulaire Techniek bij PCT Koudetechniek. “We leveren maatwerk aan klanten in Nederland en het buitenland, en doen alles zelf: ontwerpen, engineering, fabricage, montage, installatie, testen, serviceverlening en losse leveringen van koudetechniek. Daarnaast ontwikkelen we software voor de besturing en visualisatie van koel- en vriesinstallaties. Wij waren dus in staat om koel- en vriesinstallaties te leveren waar de grote installateurs jaloers op waren.”

The perfect degree

Sinds 2020 maakt PCT Koudetechniek zelf onderdeel uit van één van die grote technisch dienstverleners. “Binnen Unica zijn we nog steeds een klein, zelfstandig clubje en blijven we doen waar we goed in zijn: maatwerk leveren. Oftewel, ‘The perfect degree’ voor elke klant. Dat is en blijft onze grote kracht”, aldus Martijn. “De oorspronkelijke bedrijfscultuur, die werd gekenmerkt door een gevoel van trots, gedrevenheid en saamhorigheid is ook nog steeds aanwezig. Of eigenlijk moet ik zeggen ‘dat gevoel is weer terug’, want we hebben met het bedrijf best een moeilijke periode achter de rug. Het had niets te maken met de overname, maar het liep een tijdje niet zoals het moest lopen. Dat is ook de reden dat ik het bedrijf heb verlaten. Ik had er gewoon geen plezier meer in.”

Organisatieverandering

Unica ziet een enorme potentie in PCT Koudetechniek en deed er in die periode alles aan om het tij ten goede te keren. Ook toen Martijn inmiddels bij een ander bedrijf in de koudetechniek werkte, bleef Unica met hem in gesprek. “Er werd mij gevraagd: ‘Wat is jouw visie? Hoe zie jij de toekomst van PCT Koudetechniek? En wat wil jij zelf?’ Dat vond ik heel bijzonder, want dat had nog nooit iemand aan mij gevraagd”, vertelt Martijn. “En het klinkt misschien een beetje cliché, maar onze ideeën sloten naadloos op elkaar aan. Dus toen er een organisatieverandering werd aangekondigd, ben ik teruggekomen. Het moment dat ik opnieuw voet over de drempel zette bij PCT Koudetechniek voelde voor mij als thuiskomen. Ja, dit is het bedrijf waar ik thuishoor. Ik had meteen een glimlach van oor tot oor.”

“Onze dienstverlening is interessant voor tal van organisaties in uiteenlopende sectoren”

Martijn Wolswijk, Hoofd Circulaire Techniek bij PCT Koudetechniek

Na zaaien komt oogsten

Die lach op Martijns gezicht zit er nog steeds. “Ik heb veel plezier in mijn werk en ben ontzettend trots op wat we het afgelopen jaar allemaal hebben bereikt. De zaadjes die we vorig jaar hebben geplant, beginnen nu hun vruchten af te werpen.” Martijn vertelt: “Intern staan alle 33 neuzen dezelfde kant op en zetten we samen de schouders eronder voor onze klanten. Meerdere oud-werknemers zijn teruggekeerd en ook anderen willen graag bij ons komen werken. Dat is een positief signaal in een tijd dat technisch personeel schaars is.” Martijn ziet dat ook klanten en leveranciers de weg naar PCT Koudetechniek (opnieuw) weten te vinden. “We hebben een goede naam in de markt en worden gezien als betrouwbare en deskundige partij waarmee het prettig samenwerken is. We zijn 2023 gestart met veel nieuwe projecten en ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer aankomt.”

Groeimarkt

De verwachting is inderdaad dat de vraag naar koel- en vriestechniek, maar bijvoorbeeld ook naar industriële warmtepompen, de komende tijd inderdaad alleen maar verder zal toenemen. Voor PCT Koudetechniek – dat nu overwegend werkzaam is voor opdrachtgevers in de industrie, voedselverwerking en distributie – biedt dit volop mogelijkheden om haar dienstverlening uit te breiden naar nieuwe sectoren. “Koeltechniek is een interessant domein voor Unica, omdat deze organisatie zo breed georiënteerd is. Anders gezegd, onze dienstverlening is interessant voor tal van Unica-klanten in uiteenlopende sectoren”, zegt Martijn. “Denk bijvoorbeeld aan de koeling van datacenters, het conditioneren van laboratoria, operatiekamers en industriële omgevingen, en natuurlijk de reguliere airconditioning in kantoren en gebouwen.”

Verduurzamen

Ook op het gebied van duurzame, energiezuinige installaties en circulariteit heeft PCT Koudetechniek klanten veel te bieden. Martijn: “We werken samen met verschillende Unica-bedrijven, zoals Unica Building Services en Hellemans Consultancy. Samen met de consultants van Hellemans begeleiden we klanten door het veranderende energielandschap en helpen we bedrijven energie en kosten besparen. Daarnaast komt er steeds meer aandacht voor duurzaamheid en circulariteit. We leven niet meer in een wegwerpmaatschappij en proberen componenten en installaties zoveel mogelijk te reviseren. Als onderdeel van Unica kunnen we op alle vlakken nu écht met de grote jongens meedoen en laten zien wat we bij PCT Koudetechniek allemaal in huis hebben.”