Ed Oskam, architect van De Harde Leerschool en winnaar van de Unica Innovation Challenge 2022

“We begeleiden vastgelopen (jong)volwassenen naar werk in de techniek”

Stichting De Harde Leerschool heeft een interventie ontwikkeld om (jong)volwassenen die zijn vastgelopen weer zelfredzaam en fit te maken voor een baan en een leven in de maatschappij.

Discipline en kameraadschap

De Harde Leerschool werd in 2015 opgericht naar Engels voorbeeld; in Londen hadden oud-rugbyers goede resultaten geboekt met de ‘School of Hard Knox’. Ook bij De Harde Leerschool staan de kernwaarden van de rugbysport centraal: respect, discipline, samenwerking, veerkracht, fysieke en mentale kracht. De deelnemers aan het programma worden begeleid door ervaren trainer-coaches, veelal docenten, (oud)rugbyers en oud-commando’s. De commando-instructeurs Ray Klaassen en Dai Carter van het tv-programma Kamp van Koningsbrugge zijn onder anderen ambassadeurs van de stichting. De discipline en kameraadschap die zo kenmerkend is voor de commando’s, zie je ook terug bij De Harde Leerschool. En net als in Engeland zijn in Nederland de resultaten positief. Inmiddels zijn er 38 interventie gerealiseerd. Van alle – inmiddels ruim 500 – deelnemers aan De Harde Leerschool heeft meer dan de helft na het doorlopen van de training een baan of de weg teruggevonden naar de schoolbanken.

Talentontwikkeling

Ed Oskam is oud-commando, oud-rugbycoach en de architect van het trainingsmodel van De Harde Leerschool. “Na mijn pensionering als kapitein bij het Korps Commandotroepen wilde ik me inzetten voor kwetsbare mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, vertelt hij. “Ik kwam in contact met jongeren met een strafblad, schulden en psychische problemen. Met goed opgeleide statushouders die het maar niet lukt om in Nederland werk op niveau te vinden. En met succesvolle zakenmannen die alles – hun gezin, huis, baan en vrienden – zijn kwijtgeraakt door een drugsverslaving. Ik ging met deze mensen wandelen en fietsen om ze beter te leren kennen. In deze gesprekken vielen vaak woorden als ‘hopeloos geval’, ‘kansloos’ en ‘afgeschreven’. Ik dacht, dit kan toch niet waar zijn? Want al was je in het verleden lui, een grote boef of een notoire laatkomer; ieder mens heeft tekortkomingen én talenten en dromen. Ik geloof dat daar de focus op moet liggen. Ons programma is daarom niet gebaseerd op het verleden, maar op het heden en de toekomst van de deelnemers.”

“Deze prijs winnen voelt als erkenning van al ons harde werk én als een nieuw avontuur”

Banenmarkt

Het programma van De Harde Leerschool duurt tien weken, waarin de deelnemers in een veilige omgeving keihard aan de slag gaan met zichzelf. Ed: “We beginnen de dag meestal met sport – een vorm van rugby, wandelen of een andere outdoor-activiteit. ’s Middags volgen de deelnemers het lesprogramma ‘Op eigen kracht’, dat leidt tot een persoonlijk ontwikkelplan. Aan het eind van het traject organiseren we een banenmarkt. Werkgevers komen dan naar ons toe om hun bedrijf te presenteren. We hebben gemerkt dat dat veel beter werkt dan de deelnemers op sollicitatiegesprek sturen. Werkgevers kunnen op deze dag sfeer proeven, netwerken en in gesprek gaan met potentiële werknemers. De deelnemers gaan van tevoren naar de kapper – en soms de tandarts – en krijgen nette kleding. Voorheen liepen mensen met een grote boog om onze deelnemers heen, maar nu voeren ze ineens gesprekken met soms wel drie of vier geïnteresseerde werkgevers. Dat is zo mooi! Overigens lukt het niet altijd om iemand meteen aan het werk te krijgen. Soms moeten eerst financiële, verslavings- of gedragsproblemen worden aangepakt. Maar ook dan blijven de deelnemers lid van onze ‘brotherhood’ en naar onze contact- en terugkomdagen komen.”

Nieuw avontuur

Ed is trots – en nog steeds een beetje verbouwereerd – dat De Harde Leerschool de Unica Innovation Challenge 2022 heeft gewonnen. “Ik was op vakantie toen ik hoorde dat Unica op zoek was naar innovatieve en praktisch uitvoerbare ideeën om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. Ik belde met Dirk Danen (oud-rugbyprofessional en aanvoerder van Oranje en sinds 2023 directeur van De Harde Leerschool – red.) en hij zei gelijk: doen! Dus ben ik meteen aan onze inzending gaan schrijven. We hadden lage verwachtingen, maar in oktober hoorden we dat we geselecteerd waren voor de finale! Dirk en ik hebben allebei een aardige babbel en onze training is een erkende interventie, maar ons programma presenteren voor een jury was toch best spannend. We waren dan ook enorm verrast toen we hoorden dat we hadden gewonnen. Ik werd emotioneel, moest een traantje wegpinken. Het voelt als erkenning van al ons harde werk én als een nieuw avontuur.”

Investeringsbudget

De Harde Leerschool en Unica gaan samen bekijken hoe het prijzengeld van de Unica Innovation Challenge het best kan worden besteed. “Het is noodzakelijk om de technische sector beter onder de aandacht te brengen. En natuurlijk willen we ook deelnemers aan ons programma succesvol laten instromen bij Unica”, zegt Ed, die alle vertrouwen heeft in de samenwerking. “Unica is een groot en succesvol bedrijf waar de mens centraal staat. En dat is precies waar het om draait.”