Jan Willem van der Wel, Architect Technische Installaties en Infrastructuur Franciscus Gasthuis & Vlietland

“Is dat wel handig wat je nu doet, Jan Willem?”

Op de veiligheidshelm van Jan Willem van der Wel prijkt 'Jan Wilhelm', zelf aangebracht voordat zijn collega's een grap konden uithalen. Het typeert de ontspannen sfeer op het bouwterrein in Rotterdam waar de contouren van de nieuwbouw van Franciscus Gasthuis zichtbaar worden.

"De nieuwbouw is een fantastisch project", zegt Jan Willem van der Wel. "Het brengt zoveel vernieuwing en innovatie met zich mee. De samenwerking met alle partners in het consortium schept een solide basis van vertrouwen.” Vier jaar geleden besloot Franciscus Gasthuis & Vlietland tot nieuwbouw. In het huidige ziekenhuisgebouw, dat stamt uit 1975, kunnen we patiënten nog steeds goede zorg bieden. “Veiligheid, kwaliteit en continuïteit zijn gegarandeerd. Maar er is letterlijk geen ruimte meer voor technologische vooruitgang. Met de nieuwbouw bouwen we aan een toekomst met hoogwaardige, veilige en innovatieve zorg voor onze patiënten. Het nieuwe ziekenhuis beschikt straks over de nieuwste technologische innovaties en OK-technieken, is ontworpen om optimale zorg te kunnen verlenen en voldoet aan alle duurzaamheidseisen. Het zal veel daglicht hebben, natuurlijke kleuren, zonnepanelen, volledig gasloos zijn, voorzien zijn van warmtepompen en mogelijkheden bieden voor energieopslag.”

24/7 operationeel

De nieuwbouw gaat drie essentiële functies van het ziekenhuis huisvesten: Spoedplein Rotterdam Noord, het Operatie & Interventie Centrum en een Vrouw & Kind Centrum. Als manager beheer en techniek en architect voor de technische installaties zorgt Jan Willem van der Wel ervoor dat tijdens de bouw het ziekenhuis 24/7 operationeel blijft. "De start van de bouwplannen viel midden in de coronapandemie", vertelt Jan Willem. "In eerste instantie konden we alleen digitaal communiceren. Pas na twee jaar kwamen alle betrokken partijen in het consortium elkaar persoonlijk tegen.” Unica verzorgt binnen het consortium samen met ULC alle technische installatievoorzieningen.

Vertrouwd gezicht

"De technologie in een ziekenhuis omvat een breed scala aan disciplines," legt Jan Willem uit. "Er komen veel technische aspecten bij elkaar: water, elektriciteit, luchtbehandeling, cleanrooms, OK's. In de loop van mijn carrière is daar niet veel aan veranderd, maar de technieken zijn wel complexer geworden. Unica heeft alle benodigde expertise in huis en kan alles perfect op elkaar afstemmen. Voor mij als opdrachtgever is er slechts één aanspreekpunt. Bovendien onderhoudt Unica al jarenlang een goede relatie met ons ziekenhuis. Er lopen permanent twee of drie medewerkers van Unica rond. Hun blauw-rode bedrijfskleding is hier een vertrouwd gezicht."

"Unica is vertrouwd met werken in ziekenhuizen. Je kunt niet zomaar iets uitschakelen."

Onderscheidende kwaliteit

"We werken samen in een consortium met meerdere partijen", zegt Jan Willem. "Ik ben blij dat Unica aan boord is gekomen. Unica is vertrouwd met werken in ziekenhuizen. Je kunt niet zomaar iets uitschakelen. Er is specifieke expertise vereist. Dat is echt een onderscheidende kwaliteit van Unica. De mensen denken mee, nemen initiatief en zijn kritisch, zowel op hun eigen organisatie als op Franciscus Gasthuis: “Is dat wel handig wat je nu doet, Jan Willem?” Dat is echt van toegevoegde waarde."

"Het is bijna jammer dat we nog twee jaar moeten wachten", zegt hij, “maar het nieuwe ziekenhuis begint nu echt tot leven te komen.” Een camera registreert dag en nacht de voortgang op het bouwterrein dat nu de verantwoordelijkheid is van de aannemer. “Zonder ‘Wilhelm’ kan ik het terrein niet meer op.”