Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
Mischa van der Geld (KIWA) en Raycko van Hummel (Unica Fire Safety)

KIWA certificeert Unica voor Fire Vision: innovatief remote sprinkler testsysteem

Raycko van Hummel en Mischa van der Geld hebben dezelfde missie: op duurzame en innovatieve wijze Nederland een brandveilige leef- en werkomgeving bieden. Raycko doet dit als manager digitalisering en innovatie bij Unica Fire Safety en Mischa als businessunitmanager certificatie FSS bij KIWA, een van de grootste organisaties ter wereld op het gebied van testen, inspectie en certificering. Het afgelopen jaar werkten Raycko en Mischa vanuit hun eigen rol mee aan de ontwikkeling en certificatie van Fire Vision-sprinkler.

Slimmer en duurzamer werken

Fire Vision is een volledig nieuwe oplossing van Unica Fire Safety op het snijvlak van integraliteit, duurzaamheid en digitalisering. “Sustainability is een belangrijk thema voor onze klanten. Daarnaast zullen we in de toekomst veel meer werk moeten verrichten met dezelfde hoeveelheid mensen. Dat betekent dat we slimmer, sneller en efficiënter moeten werken, bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van digitalisering. In veel sectoren is dit al heel gebruikelijk.” Raycko geeft een voorbeeld: “Open de app van je energieleverancier op je mobiele telefoon en je hebt realtime inzicht in het actuele stroomverbruik van je huis of gebouw. Of denk aan het zorgvuldig monitoren van chemische processen in de industrie.”

De brandbeveiligingssector is volgens Raycko helaas nog wat conservatief. “Onze Unica-monteurs gaan bijvoorbeeld nog steeds wekelijks of om de twee weken fysiek langs bij meer dan 1.000 klanten in het land om de sprinklerinstallatie te testen. Dat kost veel tijd en geeft een aanzienlijke milieubelasting. En in de tussentijd weten de monteur en de gebouweigenaar niet of de sprinklerinstallatie nog steeds functioneert of dat er wellicht een storing is opgetreden. Daar wil Unica verandering in brengen. Met Fire Vision hebben we een integrale, remote oplossing ontwikkeld. Hiermee kunnen we onder meer sprinklerinstallaties op afstand testen en data ophalen. Zo hebben we 24/7 inzicht in een installatie. En omdat de monteurs minder vaak langs hoeven te komen, levert Fire Vision een forse besparing in CO2-uitstoot op.”

Raycko van Hummel

Innovaties standaardiseren

Om een nieuw brandbeveiligingsproduct op de markt te mogen brengen, moet het voldoen aan zeer strenge wet- en regelgeving. Hier komt Mischa in beeld. “Tom Verschoor, clusterdirecteur van Unica Fire Safety, zocht twee jaar geleden contact met Matthijs van Ballegooien, directeur van KIWA. Hij vertelde dat Unica bezig was met een compleet nieuwe oplossing. Ze wilden deze innovatie graag snel op de markt brengen, omdat die echt toegevoegde waarde bleek te hebben. Zodoende kreeg ik de vraag voorgelegd: Wat kan Unica doen om deze oplossing onafhankelijk gecertificeerd te krijgen?”

Volgens Mischa is het niet ongebruikelijk dat KIWA in een vroeg stadium door bedrijven als Unica wordt betrokken bij R&D-projecten. “KIWA heeft een maatschappelijke rol. We willen graag een partner in ontwikkeling zijn en markten verder helpen. Dat betekent dat we innovaties omarmen en kijken of we deze door certificatie kunnen standaardiseren.”

“Unica legt de lat hoog en gaat nooit voor een zesje”

Mischa van der Geld, businessunitmanager certificatie FSS bij KIWA

Certificatieprogramma

Omdat Fire Vision-sprinkler niet in een bestaand keuringsschema paste, werd er een speciaal certificatieprogramma geschreven. Mischa vertelt hoe dat in zijn werk ging: “Ten eerste hebben we beschreven aan welke eisen voor technisch beheer en onderhoud de oplossing moest voldoen. Daarbij vonden we het belangrijk dat de nieuwe oplossing geen invloed zou hebben op de bestaande werking van de installatie. Ons tweede aandachtspunt was cybersecurity, een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Fire Vision is een remote oplossing, waarbij data wordt verzameld. Het is belangrijk dat je klanten kunt garanderen dat dit op een goede en veilige manier gebeurt. Ten derde hebben we gekeken hoe Unica de oplossing borgt in de organisatie. Dat gaat bijvoorbeeld over de verantwoordelijkheden in de relatie tussen Unica en de klant.”

Mischa van der Geld

Het afgelopen jaar ging het concept van het certificatieprogramma verschillende keren heen en weer tussen KIWA en Unica. Mischa: “Je probeert samen op een integere manier tot een goed standaarddocument te komen. Omdat het om een nieuw product gaat, kan het bijvoorbeeld gebeuren dat er iets wordt omschreven wat technisch niet realiseerbaar is. Dat moet dan worden aangepast. Ik vond het bijzonder sterk om te merken dat Unica de lat hoog legt. Unica gaat nooit voor een zesje, maar streeft altijd naar meer en beter.”

Gamechanger

Raycko kan dit beamen. “Unica wordt door klanten hoog gewaardeerd om zijn snelle reactieve en geplande werkzaamheden. De klant belt een storing door en wij stappen direct in de auto om hem op te lossen. In de toekomst willen we onze klanten op een andere manier bedienen: meer proactief en predictief. Door bijvoorbeeld slim gebruik te maken van data kun je veel problemen voorkomen. Een sprinklerinstallatie elke twee weken remote testen is slechts een klein onderdeel van wat je allemaal met Fire Vision kunt doen. Deze oplossing is een gamechanger in de markt. We hebben Fire Vision al verkocht aan een paar klanten en hopen dat vele anderen zullen volgen. Zo kunnen we écht een verschil maken en Nederland brandveiliger maken.”