Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
Anne Hudepohl, manager van het Innovation Center van Unica

“We willen het meest betrouwbare en innovatieve bedrijf in de markt zijn”

Toen Anne Hudepohl de functieomschrijving las van manager van het Innovation Center, was haar eerste gedachte: dit is op mijn lijf geschreven! “Ik houd me al tien jaar bezig met innovatie bij omvangrijke organisaties en was toe aan een nieuwe uitdaging. Wat me aansprak aan Unica is dat het een groot bedrijf is met executiekracht en echt impact maakt op het gebied van duurzaamheid”, zegt Anne. “Toen ik de vacature bij het Unica Innovation Center doornam, kon ik alle eisen en wensen aanvinken.”

Tastbare resultaten

Het bleek inderdaad een goede match tussen Unica en Anne, die hiervoor jarenlang werkzaam was in de financiële dienstverlening. “Bij verzekeraar Delta Lloyd heb ik een innovatieprogramma opgezet. Daarna heb ik bij Nationale Nederlanden het Innovatie Expertise Center opgericht. Samen met verschillende innovatieteams ontwikkelden we daar nieuwe proposities die relevant waren voor onze klanten, bijvoorbeeld om zorgeloos met pensioen te kunnen gaan.”

De stap van het verzekeringswezen naar technische dienstverlening lijkt misschien groot, maar dat valt volgens Anne reuze mee. “Kennis over innovatie kun je in iedere sector toepassen. Het is een bepaalde mindset en manier van werken. Je signaleert en onderzoekt trends en ontwikkelingen in de maatschappij, zoals de schaarste op de arbeidsmarkt of de energietransitie. Vervolgens probeer je goed te begrijpen wat de onderliggende behoeften zijn van de klant en kansen te benutten door innovatieve oplossingen te bedenken. Ik vind het belangrijk dat innovaties tastbaar zijn, prangende problemen oplossen en toegevoegde waarde hebben. Zo kan Unica bijvoorbeeld innovatie inzetten om klanten te helpen verduurzamen.”

Innovatie goed organiseren

Building Insight is volgens Anne een voorbeeld van een succesvolle innovatie van Unica. “Met dit dataplatform kunnen gebouweigenaren hun gebouw data-gedreven beheren en optimalisaties doorvoeren, bijvoorbeeld op het gebied van energieverbruik en luchtkwaliteit. Het is Unica gelukt om met weinig middelen een innovatief product te ontwikkelen waar klanten graag voor willen betalen. Dat is een knappe prestatie.”

Het succes van Building Insight is volgens Anne grotendeels te danken aan de sterke interne samenwerking. Reden voor de innovatiemanager om daar in de toekomst meer van te willen. “Er gebeurt ontzettend veel bij de Unica-bedrijven in de verschillende clusters; overal wordt druk geïnnoveerd. We weten dat alleen nog niet altijd van elkaar. Daarom is het belangrijk om het thema innovatie Unica-breed verder te professionaliseren door het goed te organiseren in een duidelijk raamwerk met bewezen methodieken.”

“Ik vind het belangrijk dat onze innovaties echt iets opleveren”

Anne Hudepohl, manager Unica Innovation Center

Professionaliseren

Anne legt uit hoe het professionaliseren van innovatie bij Unica in zijn werk gaat. “Eerst brengen we in kaart wat er al is in de verschillende bedrijven en gaan we mensen met elkaar verbinden. We creëren een kennishub, waar we de ideeën en kracht van alle specialismen samenbrengen. Afgelopen jaar hebben we verder onze innovatiestrategie herijkt. We gaan ons richten op marktontwikkelingen waar Unica de meeste impact kan maken, te weten verduurzaming, arbeidscapaciteit, energietransitie, en veiligheid en gezondheid. De meest kansrijke en bij Unica passende innovaties gaan we samen met onze klanten en partners ontwikkelen én versneld op de markt brengen.”

Sweetspot

Volgens Anne, voor wie de branche helemaal nieuw is, is het heersende beeld van de techniek als een traditionele en behoudende sector allang achterhaald. “Het testen en implementeren van nieuwe oplossingen bij klanten gaat hier veel sneller dan ik gewend was in de financiële sector”, zegt ze. “Dat komt omdat we bij Unica vrijwel dagelijks aanwezig zijn bij de klant en zo snel en laagdrempelig kunnen testen voordat we groots investeren. Pas als een innovatieve oplossing de sweetspot heeft gevonden – oftewel gewild, levensvatbaar én technisch haalbaar is – geven we vol gas.”

Anne is ambitieus en optimistisch als het gaat over de innovatiekracht van Unica. “We hebben de ambitie om als organisatie over drie tot vijf jaar 20% groei uit nieuwe proposities en services halen. Daarnaast streven we ernaar om strategische innovaties binnen 6 maanden in de markt te zetten. Ons doel is verder dat Unica over enkele jaren bekendstaat als het meest betrouwbare en innovatieve bedrijf in de markt. Dat is nogal wat, maar het is zeker niet te hoog gegrepen. Unica staat namelijk op het punt om nu echt de volgende stap te zetten op het gebied van relevante en toonaangevende innovaties. Dat maakt dit een supertof en futureproof bedrijf om voor te werken.”