Michel Blonk (Maersk) en Frank Boeijen (Van Kempen Koudetechniek)

Unica realiseert grote cold store voor Maersk op de Maasvlakte in Rotterdam

De A.P. Møller-Mærsk Group, beter bekend als Maersk, is een Deense multinational die vooral bekendstaat om zijn containertransport over zee. Het bedrijf opereert in meer dan 130 landen en telt circa 100.000 medewerkers. Sinds de overname van P&O NedLloyd in 2005 is Maersk ook actief in Nederland. Met de bouw van een nieuw koelmagazijn op de Maasvlakte in Rotterdam hoopt Maersk zijn positie in de koelketen verder te versterken, in Nederland en Noordwest-Europa.

Flagshipstore

Als projectmanager construction kreeg Michel Blonk twee jaar geleden de opdracht om voor Maersk ambient warehouses en cold stores te bouwen in heel Europa. De cold store in Rotterdam is zijn eerste grote project, dat als ‘flagshipstore’ meteen moet voldoen aan de allerhoogste eisen. “Dit is een heel groot project voor ons, zowel qua omvang als complexiteit”, vertelt Michel. “Op 1 november 2024 moet er een volledig operationele cold store staan met een vloeroppervlak van zo’n 40.000 vierkante meter, compleet ingericht met alle koeldisciplines. We kunnen hier op jaarbasis ruim 43.000 containers met zowel diepgevroren als gekoelde producten afhandelen. Een speciaal gedeelte van het koelmagazijn wordt ingericht voor farmaceutische producten. Naast opslag van gekoelde producten gaan we extra services bieden aan AGF-klanten, bedrijven die handelen in aardappelen, groenten en fruit. Denk bijvoorbeeld aan het sorteren en verpakken van pallets druiven en citrusfruit in kleinere hoeveelheden, geschikt voor de verkoop in supermarkten. Ook willen we graag rijpingskamers inrichten voor bijvoorbeeld avocado’s. Mensen kennen Maersk vooral van containertransport over zee, maar we doen veel meer. We managen de gehele supply chain van begin tot eind voor onze klanten.”

Michel Blonk (Maersk)

Gamechanger

Michel noemt de nieuwe cold store van Maersk een ‘gamechanger’ in de containerlogistiek. “In Rotterdam zitten de meeste distributiecentra op het Distripark Maasvlakte West, maar wij hadden de mogelijkheid om ons koelmagazijn te bouwen op het terrein van APM Terminals, onderdeel van Maersk. Onze cold store ligt dus direct aan het water. Dit geeft ons een unieke positie die klanten veel voordelen oplevert. Zo kunnen we containers snel van een schip afladen en naar ons koelmagazijn transporteren zonder de weg op te hoeven. Dit levert onze klanten een kostenvoordeel op.”

Het vervoeren van gekoelde en bevroren producten is volgens Michel de laatste tien jaar steeds belangrijker geworden. “Vroeger aten we vooral lokale seizoensproducten, maar daar neemt de huidige consument geen genoegen meer mee. Groenten en fruit, maar ook vis en vlees, worden vanuit de hele wereld aangevoerd. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat deze producten zo lang mogelijk hun kwaliteit behouden.”

Alleskunner

Dat is het moment waarop Van Kempen Koudetechniek uit Tiel in beeld komt. “Omdat Maersk zelf nog niet zoveel ervaring heeft met cold stores, werken we veel samen met andere partners”, zegt Michel. “Bouwbedrijf Cordeel heeft op de koeling na alle bouwpartners geselecteerd. Omdat het succes van een cold store volledig afhangt van de kwaliteit van de koeling, wilden we die partij zelf kiezen. Ons adviesbureau Ramboll voerde lange, inhoudelijke gesprekken met diverse partijen. Van Kempen Koudetechniek bleek de enige die de complexiteit en omvang van dit project aankon.”

“Omdat het succes van een cold store volledig afhangt van de kwaliteit van de koeling, wilden we die partij zelf kiezen”

Michel Blonk, Regional Construction Project Manager EUR bij Maersk Nederland

Hiermee sleepte Van Kempen Koudetechniek in september 2023 een van de grootste opdrachten binnen sinds de oprichting in 1947. De cold store van Maersk geldt tevens als een van de meest aansprekende projecten in de koeltechnische markt, qua omvang en doorlooptijd. “In de 34 jaar dat ik bij Van Kempen Koudetechniek werk, hebben we nog niet eerder zo’n groot project mogen realiseren met enkel koeltechniek”, zegt salesmanager Frank Boeijen. “Dat is dus een hele eer voor Van Kempen Koudetechniek, en daarmee voor het bedrijvencluster Unica Industry Solutions waar wij onderdeel van uitmaken. Maar wat Ramboll constateerde klopt. Wij zijn een uniek bedrijf, sterk in projecten, met eigen besturing en een alleskunner op het gebied van industriële koeltechniek.”

BREEAM Excellent

Van Kempen Koudetechniek heeft veel ervaring met het ontwerpen, realiseren, beheren en beheersen van gecontroleerde klimaatoplossingen voor AGF- en industriële bedrijven. “We denken met de klant mee om tot de beste oplossing te komen”, zegt Frank. “In het voortraject zagen we links en rechts nog wel wat optimalisatie- en besparingsmogelijkheden, maar het bestek van Ramboll is al heel gedetailleerd en goed uitgedacht. Dat is prettig en constructief werken. Ook met Cordeel en de andere bouwpartners hebben we intensief contact om alles goed op elkaar af te stemmen.”

Sustainability is een belangrijk thema. Daarom worden veel cold stores volgens BREEAM richtlijnen gebouwd. Maersk gaat zelfs voor BREEAM Excellent. Michel: “We hebben gekozen voor een koelinstallatie met natuurlijke koudemiddelen; CO2, voor het vriesgedeelte en de combinatie CO2 met glycol voor het koelgedeelte. Op het dak komen 6.000 zonnepanelen, waardoor we het overgrote deel van de energie die we gebruiken zelf opwekken.” Frank is vooral enthousiast over de maximale warmteterugwinning. “We benutten alle restwarmte van de installatie voor drogen, ontdooien en het verwarmen van het nieuwe complex en de naastgelegen droge opslag. Zo bereiken we maximale energie-efficiëntie. In het ontwerp is ook rekening gehouden met maximale redundantie.”

Frank Boeijen (Van Kempen Koudetechniek)

Onderhoud en bewaking

De bouw van de cold store is momenteel in volle gang. Onlangs heeft Van Kempen Koudetechniek de volledig geprefabte primaire koel-/vriesinstallaties geplaatst in de gigantisch grote machinekamer. “Het gaat nu echt snel”, zegt Michel tevreden. Frank knikt: “Al blijft de planning uitdagend. Met de vriescellen hebben we namelijk ook te maken met een terugkoeltraject van de vloeren. Het duurt 2 à 3 weken om het vriesgedeelte op temperatuur te krijgen. We doen er alles aan om Maersk te ontzorgen. Dat betekent dat we de komende twee jaar verantwoordelijk zijn voor het optimaal functioneren van de installatie en de 24/7 remote bewaking. Daarmee is de cold store van Maersk de komende jaren bij Van Kempen in vertrouwde handen.”