arrow

Snel naar

Volgend artikel
arrow

Snel naar

Volgend artikel

Interview met de CEO

Interview met de CEO

Met Jilko Andringa heeft Unica sinds 1 november 2024 een nieuwe CEO die leidinggeeft aan de bedrijvengroep. De ervaren bestuurder koestert in zijn eerste maanden bij de technisch dienstverlener de inspirerende cultuur en zet in op klanttevredenheid, medewerker- tevredenheid, veiligheid en het winning team dat Unica vormt.

Waarom heb je ervoor gekozen om bij Unica aan de slag te gaan?

Na een prachtige reis van 7 jaar bij Brunel zag ik in Unica een hele mooie volgende bestemming. De cultuur, waarin ondernemerschap, familiecultuur en samenwerking hoog in het vaandel staan, is zeer inspirerend. Bovendien bevindt Unica zich in een aantrekkelijke en groeiende markt waarin een hele positieve impact wordt gemaakt op de manier waarop mensen werken en leven. Het is voor mij een uitdaging om de spirit van het winning team vast te houden en naar een volgend niveau te brengen.

Wat is de kracht van Unica?

We hebben een goede balans tussen projecten, beheer- en onderhoudscontracten en specialismen. Ik zeg wel eens gekscherend dat we bij half Nederland werkzaam zijn. Door de groei die we de laatste jaren hebben doorgemaakt, bestaat onze onderneming nu uit 50 bedrijven die gegroepeerd zijn in 9 clusters. Er liggen veel kansen om klanten nog beter te bedienen door de samenwerking tussen deze clusters te versterken. Dat is soms nog een uitdaging, want de zelfstandigheid en het eigen ondernemerschap dat we belangrijk vinden, zorgt er nog wel eens voor dat bedrijven geneigd zijn op hun eigen ‘eilandje’ te blijven. Maar er zijn steeds meer mooie voorbeelden van samenwerking die laten zien dat we meer voor klanten betekenen. Dat inspireert om daar verder op in te zetten. Het stimuleren en bevorderen van samenwerking is een belangrijk onderdeel van ons leiderschap.

Een andere belangrijke aanjager van ons succes is medewerkerstevredenheid. Gedreven en tevreden medewerkers zorgen immers voor tevreden klanten, die op hun beurt weer ambassadeur zijn voor Unica. Medewerkers- en klanttevredenheid zijn twee pijlers die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, met veiligheid als derde onmisbare kolom. Ik kan niet vaak genoeg het belang van een veilige werkomgeving benadrukken. Iedereen moet elke dag weer gezond thuiskomen. Als je een familiecultuur hebt, wil je voor elkaar zorgen en op elkaar letten. Onze veiligheidscultuur is daarin doorslaggevend.

Sociale veiligheid is ook een belangrijk onderdeel van die cultuur. We willen dat iedereen binnen Unica zich thuis voelt en gerespecteerd wordt. Daar hebben we uitgebreide procedures voor ingericht en werken met in- en externe vertrouwenspersonen, die meldingen met alle zorgvuldigheid in behandeling nemen en daarover rapporteren.

Waar liggen de kansen voor Unica?

We zetten in op drie maatschappelijke thema’s: veiligheid, gezondheid en duurzaamheid. Dat zijn zaken die we in onze eigen bedrijfsvoering centraal stellen, maar die thema’s bieden ons ook belangrijke kansen in de markt.

Ruim 40% van de CO2-uitstoot in Nederland komt voort uit de gebouwde omgeving. Unica speelt een rol in het verminderen van de milieubelasting van gebouwen door klanten te helpen in hun energietransitie en vermindering van uitstoot. In vrijwel elk klantcontact komt verduurzaming aan de orde en wij hebben de kennis en uitvoeringskracht om hen daarbij te helpen. Klanten zien ons steeds meer als een trusted advisor, een sparringpartner die op meerdere vlakken meedenkt in hun uitdagingen. We stellen in verduurzamingstrajecten bijvoorbeeld ook luchtbehandeling aan de orde. Hiermee kan je CO2-uitstoot beheersen, maar door een betere luchtkwaliteit ook de algehele gezondheid verbeteren en het ziekteverzuim omlaag brengen.

Renovatie van gebouwen is één van onze specialiteiten. We helpen klanten om stapsgewijs toe te werken naar het doel om zero emissie gebouwen te realiseren. Dat begint vaak met isolatie, gaat dan verder met verbetering en optimalisatie van installaties, maar ook de opwekking, inzet en inkoop van energie kunnen hier onderdeel van zijn. Unica kan in al deze stappen ondersteunen en oplossingen bieden. Netcongestie is een goed voorbeeld van een ingewikkeld thema waarin we klanten kunnen ondersteunen. We kunnen met software vraag en aanbod op alle niveaus goed op elkaar afstemmen, zodat de capaciteit van het net optimaal wordt benut. Flexibilisering van energiegebruik is een noodzakelijke voorwaarde voor de energietransitie.

Daarnaast is veiligheid een onmisbaar aandachtspunt bij onze klanten. We bieden daar vanuit verschillende disciplines oplossingen voor. Denk aan toegangscontrole, drinkwaterveiligheid en brandveiligheid. We hebben ook goede oplossingen op het gebied van cybersecurity vanuit ons cluster Unica ICT Solutions. De kennis van de verschillende veiligheidsdomeinen passen we toe in de dienstverlening aan onze klanten. Veiligheid is dan ook een goed voorbeeld van hoe onze clusters elkaar aanvullen in de totaaloplossing naar klanten.

Hoe past innovatie en digitalisering daarbinnen?

Die zijn noodzakelijk om oplossingen aan elkaar te koppelen en nieuwe toepassingen te ontwikkelen. De aansturing en het beheer van gebouwen en andere assets gebeurt steeds meer digitaal en op afstand, dus we investeren volop in ICT-oplossingen die dat maximaal ondersteunen. We hebben gespecialiseerde kennis in eigen huis en werken aan onze eigen infrastructuur. Met ons Unica Innovation Center richten we ons op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen en begeleiden we innovatieprocessen in de verschillende gespecialiseerde clusters. Dankzij onze focus op digitalisering en innovatie kunnen we een nog bredere rol spelen als strategisch adviseur van onze klanten en hen totaaloplossingen leveren en beheren.

Hoe wil Unica de komende jaren groeien?

Als je naar de gehele markt kijkt, bedienen wij daar nog maar 3-5% van. Er is dus nog 95% van de markt om te ontginnen, er zijn genoeg groeimogelijkheden voor elk van onze clusters. Daarbij zien we veel potentieel in het samenbrengen van alle kennis die we in huis hebben. Door samenwerking tussen onze clusters kunnen we oplossingen combineren en meer toegevoegde waarde bieden aan onze klanten. Inspelen op die behoeften van de markt en maatschappelijke veranderingen biedt ons dus nog veel mogelijkheden.

Digitalisering en innovatie zijn zaken waarin we ons kunnen onderscheiden. De generaties waar we mee te maken krijgen, hebben andere wensen. Gen Z is volledig opgegroeid met internet en dat leidt tot veel sterkere vraag naar Internet of Things-toepassingen in gebouwen. Met de digitale kennis die we in huis hebben, is ons bedrijf bij uitstek geschikt daaropin te spelen. Door externe data en gebouwdata te combineren, bieden we al functionele oplossingen om een gebouw optimaal te gebruiken.

Tot slot: wat maakt Unica voor jou een winning team?

Dat zijn onze gemotiveerde en enthousiaste medewerkers, die ook afgelopen jaar Unica weer hebben laten stralen. In mijn eerste maanden bij Unica heb ik veel loyale, betrokken en klantgerichte medewerkers ontmoet die trots zijn om bij ons bedrijf te horen en op de oplossingen die zij voor onze klanten realiseren. De combinatie van onze familiecultuur, een sterke focus op de wens van de klant en de slagkracht in ondernemerschap zorgt ervoor dat we een succesvol bedrijf zijn. Deze winning spirit ervaar ik dagelijks binnen Unica en maakt dat we goed gepositioneerd zijn om in de komende jaren verder te groeien en de kansen in de markt te benutten. Ik zie er naar uit om dat samen met onze medewerkers, klanten, partners en alle andere betrokkenen rondom ons bedrijf waar te gaan maken.

Unica behoort tot de topspelers van de sector

In november 2024 nam John Quist na een periode van ruim 10 jaar afscheid als CEO van Unica. Hij blikt kort terug op een decennium waarin hij leidinggaf aan de onderneming. “Ik kijk met tevredenheid terug op onze prestaties in 2024. Ik heb daarin als CEO nog verschillende succesvolle acquisities mogen begeleiden en vijf bedrijven aan ons netwerk mogen toevoegen die goed passen bij Unica en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de organisatie. Maar ik ben vooral trots dat Unica in de afgelopen 10 jaar sterk is gegroeid en een succesvol bedrijf is dat hoort bij de topspelers van de sector. Unica staat er uitstekend voor en dit is het juiste moment om het stokje aan een nieuwe CEO over te dragen. Ik ben blij dat we in Jilko een goede opvolger hebben gevonden en heb er vertrouwen in dat hij met nieuwe energie Unica nog mooier gaat maken.” Als lid van de Raad van Commissarissen blijft John Quist nog betrokken bij het bedrijf. “Ik ben blij om als commissaris aangesloten te blijven bij Unica, want dit bedrijf heb ik in het afgelopen decennium in mijn hart gesloten.”

Naar het volledige jaarverslag