Aantrekkingskracht arbeidsmarkt
Gezien de groei van Unica en de krapte op de arbeidsmarkt blijft het behouden en aantrekken van medewerkers een prioriteit in de strategie van Unica. Door zich te richten op betrouwbaar, gezond en aantrekkelijk werkgeverschap slaagt Unica erin om de uitstroom te beperken en nieuwe medewerkers langdurig aan zich te binden. Dat begint al bij de introductie: alle nieuwe medewerkers maken op een van hun eerste werkdagen uitgebreid kennis met Unica tijdens een centrale introductiedag, waarin ze informatie krijgen over alle aspecten van ons bedrijf en zo gemakkelijker hun weg kunnen vinden in onze organisatie. Vanwege de coronabeperkingen kon deze introductiedag vanaf april niet meer fysiek plaatsvinden op het hoofdkantoor in Hoevelaken, maar door inspanningen van het HRM-team lukte het om de introductiedag volledig digitaal in te richten en zo de onboarding van nieuwe medewerkers toch te laten plaatsvinden.
Met het oog op verdere groei kent Unica uiteraard een forse wervingsbehoefte. Ondanks de toename van de algemene werkloosheid blijft de arbeidsmarkt voor technici nog altijd zeer gespannen. Desondanks slaagt Unica er doorgaans in om de vacante posities binnen zijn bedrijven tijdig in te vullen. De steeds sterkere employer branding die Unica op de arbeidsmarkt heeft, zorgt ervoor dat er voldoende instroom is om de groei van Unica te volgen. Om die positie te behouden wordt in 2021 een nieuwe ‘Werken bij’-website in gebruik genomen.
De CAO-lonen binnen de sector waarin Unica hoofdzakelijk actief is, zijn de afgelopen twee jaar met meer dan 7% gestegen en in maart 2021 volgt naast een eenmalige uitkering nog een verhoging van 0,93%. De loonstijgingen komen de aantrekkelijkheid van werken in de techniek ten goede. In 2021 wordt een nieuwe CAO vastgesteld, waarbij ondernemersvereniging Techniek Nederland namens alle technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel de onderhandelingen voert.
Een thema dat meer aandacht krijgt binnen Unica is versterking van de diversiteit. In het najaar van 2020 is hiertoe een intern diversiteitsplatform met de naam Unique aangekondigd. Het platform heeft ten doel om een meer divers personeelsbestand op te bouwen, zodat Unica een goede afspiegeling blijft van de maatschappij en aantrekkelijk blijft op de arbeidsmarkt. Unica wil zijn diversiteitscultuur stapje voor stapje verder ontwikkelen. De eerste stap wordt om het aantal vrouwen binnen de organisatie te verhogen en de balans in de verdeling mannen en vrouwen te verbeteren. De ambitie is om in 2025 het vrouwelijk talent binnen Unica verdubbeld te hebben en daarmee ook op de arbeidsmarkt de aantrekkelijkheid als werkgever voor vrouwen te verhogen. Als aftrap is in december 2020 een mentorprogramma gestart voor vrouwen binnen Unica die hun talenten verder willen ontwikkelen.