Overzicht GRI-indicatoren
Generieke indicatoren
GRI-indicator | Omschrijving | Vindplaats | Toelichting |
---|---|---|---|
The organization and its reporting practices | |||
2-1 | Organizational details | ||
2-2 | Entities included in the organization’s sustainability reporting | ||
2-3 | Reporting period, frequency and contact point | De verslagperiode betreft 1 januari t/m 31 december 2022. | |
2-4 | Restatements of information | Er zijn alleen herformuleringen van informatie uit vorige verslagperiodes rondom energie- en CO2-informatie. | |
2-5 | External assurance | Er is geen externe assurance uitgevoerd. | |
Activities and workers | |||
2-6 | Activities, value chain and other business relationships | ||
2-7 | Employees | De verdeling naar regio is niet relevant. De activiteiten vinden voornamelijk in Nederland plaats. | |
2-8 | Workers who are not employees | Gedurende het jaar zijn ruim 500 inleners actief geweest voor Unica. Tweederde is ingezet voor het primaire proces, de overige inleners betreft indirect en ondersteunend personeel. | |
Governance | |||
2-9 | Governance structure and composition | ||
2-10 | Nomination and selection of the highest governance body | ||
2-11 | Chair of the highest governance body | ||
2-12 | Role of the highest governance body in overseeing the management of impacts | Materialiteit | |
2-13 | Delegation of responsibility for managing impacts | Strategische herijking | |
2-14 | Role of the highest governance body in sustainability reporting | ||
2-15 | Conflicts of interest | Risicomanagement - Compliance | De integriteitsstandaarden binnen Unica schrijven voor dat geen cadeaus of uitnodigingen aangenomen worden met een waarde boven € 100,-. Bij twijfel over eventuele belangenverstrengeling wordt overlegd met de compliance officer. In 2022 is er na overleg in één geval besloten om daarom niet toe te treden tot een Raad van Advies bij een leverancier. |
2-16 | Communication of critical concerns | Risicomanagement - Strategisch | |
2-17 | Collective knowledge of the highest governance body | Risicomanagement - Compliance | |
2-18 | Evaluation of the performance of the highest governance body | ||
2-19 | Remuneration policies | ||
2-20 | Process to determine remuneration | Het beloningsbeleid wordt vastgesteld door de Raad van Bestuur en Directeur HRM, waarbij een interne Specialist Compensation & Benefits wordt betrokken. Er is geen renumeratiecommissie. | |
2-21 | Annual total compensation ratio | De salarismediaan is in 2022 gestegen met 4,8%. Als gevolg van een herijking van het beloningsbeleid van de Raad van Bestuur, is de beloning van de hoogst betaalde functionaris in 2022 ruimer gestegen ten opzichte van de mediaan (23,8%). | |
Strategy, policies and practices | |||
2-22 | Statement on sustainable development strategy | ||
2-23 | Policy commitments | Risicomanagement - Compliance | De gedragscode van Unica is ingericht conform het model van de Stichting Beoordeling Integriteit Bouwnijverheid (SBIB). De Meldregeling Integriteit is onderdeel van de gedragscode van Unica. |
2-24 | Embedding policy commitments | Risicomanagement - Compliance | |
2-25 | Processes to remediate negative impacts | Risicomanagement - Compliance | |
2-26 | Mechanisms for seeking advice and raising concerns | De Spreek je uit! richtlijnen bestaan uit drie regelingen: Ongewenste Omgangsvormen, Integriteit en Arbeidsconflicten. | |
2-27 | Compliance with laws and regulations | Er vonden geen incidenten of sancties plaats voor het niet naleven van geldende wet- en regelgeving. | |
Stakeholder engagement | |||
2-28 | Membership associations | ||
2-29 | Approach to stakeholder engagement | ||
2-30 | Collective bargaining agreements | Een groot deel van de Unica-medewerkers valt onder een CAO. Enkele ondernemingen hebben eigen arbeidsvoorwaarden | |
Material topics | |||
3-1 | Process to determine material topics | ||
3-2 | List of material topics | ||
3-3 | Management of material topics | In 2023 en verder gaat Unica gericht invulling geven aan zijn Sustainability Framework en de programma’s die daaraan gekoppeld zijn. |
Specifieke indicatoren
GRI-indicator | Omschrijving | Vindplaats | Toelichting |
GRI 201: Economic Performance 2016 | |||
201-1 | Direct economic value generated and distributed | ||
202-2 | Financial implications and other risks and opportunities due to climate change | Duurzaam ondernemerschap - Externe ontwikkelingen | |
201-3 | Defined benefit plan obligations and other retirement plans | ||
201-4 | Financial assistance received from government | Er is geen gebruik gemaakt van bijzondere regelingen voor financiele tegemoetkoming vanuit de overheid | |
GRI 205: Anti-corruption 2016 | |||
205-1 | Operations assessed for risks related to corruption | ||
205-2 | Communication and training about anti-corruption policies and procedures | ||
205-3 | Confirmed incidents of corruption and actions taken | Er vonden geen incidenten plaats | |
GRI 206: Anti-competitive Behavior 2016 | |||
206-1 | Legal actions for anti-competitive behavior, anti-trust, and monopoly practices | Er vonden geen juridische conflicten plaats | |
GRI 301: Materials 2016 | |||
301-1 | Materials used by weight or volume | De gewichten en/of volumes van de verschillende afvalstromen worden op dit moment niet geregistreerd. | |
301-2 | Recycled input materials used | Met een aantal leveranciers wordt gericht gewerkt aan het inzetten van gerecyclede materialen. Het aandeel in het totale volume wordt op dit moment niet geregistreerd. | |
301-3 | Reclaimed products and their packaging materials | ||
GRI 302: Energy 2016 | |||
302-1 | Energy consumption within the organization | ||
302-2 | Energy consumption outside of the organization | Dit betreft scope 3, waarover nog onvoldoende informatie beschikbaar is voor rapportage. | |
302-3 | Energy intensity | ||
302-4 | Reduction of energy consumption | ||
302-5 | Reductions in energy requirements of products and services | Dit betreft scope 3, waarover nog onvoldoende informatie beschikbaar is voor rapportage. | |
GRI 305: Emissions 2016 | |||
305-1 | Direct (Scope 1) GHG emissions | ||
305-2 | Energy indirect (Scope 2) GHG emissions | ||
305-3 | Other indirect (Scope 3) GHG emissions | Zakenreizen en woon-werkverkeer zijn meegenomen in de rapportage | |
305-4 | GHG emissions intensity | ||
305-5 | Reduction of GHG emissions | ||
305-6 | Emissions of ozone-depleting substances (ODS) | Niet van toepassing | |
305-7 | Nitrogen oxides (NOx), sulfur oxides (SOx), and other significant air emissions | Niet van toepassing | |
GRI 306: Waste 2020 | |||
306-1 | Waste generation and significant waste-related impacts | ||
306-2 | Management of significant waste-related impacts | ||
306-3 | Waste generated | ||
306-4 | Waste diverted from disposal | ||
306-5 | Waste directed to disposal | ||
GRI 308: Supplier Environmental Assessment 2016 | |||
308-1 | New suppliers that were screened using environmental criteria | Voor alle nieuwe leveranciers hanteert Unica de Code of Sustainable Supply. Bij bestaande leveranciers worden elk jaar steekproefsgewijs leveranciersbeoordelingen uitgevoerd. In 2022 is deze beoordeling bij 35 leveranciers toegepast. | |
308-2 | Negative environmental impacts in the supply chain and actions taken | Van eventuele negatieve milieu-impact van leveranciers wordt op dit moment geen registratie bijgehouden. | |
GRI 401: Employment 2016 | |||
401-1 | New employee hires and employee turnover | De verdeling naar regio is niet relevant. De activiteiten vinden voornamelijk in Nederland plaats. | |
401-2 | Benefits provided to full-time employees that are not provided to temporary or part-time employees | Alle vormen van beloningen zijn ook voor deeltijdmedewerkers beschikbaar. | |
401-3 | Parental leave | Zwangerschaps- en ouderschapsverlof is voor alle medewerkers beschikbaar. In 2022 hebben ruim 150 medewerkers (12% vrouwen, 88% mannen) hier gebruik van gemaakt, die allen weer voor 100% zijn teruggekeerd in hun werk. | |
GRI 403: Occupational Health and Safety 2018 | |||
403-1 | Occupational health and safety management system | ||
403-2 | Hazard identification, risk assessment, and incident investigation | ||
403-3 | Occupational health services | ||
403-4 | Worker participation, consultation, and communication on occupational health and safety | ||
403-5 | Worker training on occupational health and safety | ||
403-6 | Promotion of worker health | ||
403-7 | Prevention and mitigation of occupational health and safety impacts directly linked by business relationships | ||
403-8 | Workers covered by an occupational health and safety management system | ||
403-9 | Work-related injuries | ||
403-10 | Work-related ill health | ||
GRI 404: Training and Education 2016 | |||
404-1 | Average hours of training per year per employee | ||
404-2 | Programs for upgrading employee skills and transition assistance programs | ||
404-3 | Percentage of employees receiving regular performance and career development reviews | ||
GRI 414: Supplier Social Assessment 2016 | |||
414-1 | New suppliers that were screened using social criteria | 100% | |
414-2 | Negative social impacts in the supply chain and actions taken | Er zijn geen nieuwe leveranciers toegevoegd waarbij er een significant risico is op het niet voldoen aan onze criteria. |