Elektrificatie

Een emissievrij wagenpark is onze doelstelling voor 2030. Om dit te realiseren, is de ambitie om vanaf halverwege 2024 alleen nog elektrische voertuigen te bestellen. Onze gebruikstermijn bedraagt al snel 6 jaar, dus moeten nieuwe bestellingen al in de loop van 2024 aan onze gewenste standaard voldoen.

De grootste uitdaging zit momenteel in de categorie bussen. Er is nog een beperkt aanbod met voldoende actieradius. Het gaat om de combinatie van gewicht en actieradius. Accu’s presteren niet optimaal als ze veel vermogen moeten leveren. Het gewicht van een geladen bus dempt de actieradius en juist met de bussen worden binnen Nederland behoorlijke afstanden afgelegd. In 2023 waren er enkele elektrische bussen op proef die nog niet de actieradius hadden die nodig is voor onze dienstverlening. We verwachten wel dat de doorontwikkeling van de technologie snel gaat, zodat we vasthouden aan het uitgangspunt van een emissievrij wagenpark in 2030.

Voor ons reguliere wagenpark zijn we al een stap verder: in 2023 was 16% van de leaseauto’s elektrisch, voor 2024 is de doelstelling 35%, voor 2025 50% en de daaropvolgende jaren doen we steeds een stap verder vooruit. In 2023 hebben we minder snel kunnen elektrificeren dan we wilden, omdat we te maken hadden met lange levertijden. Er was schaarste, maar we zijn de achterstand aan het inlopen en verwachten zonder onvoorziene omstandigheden het tempo weer te kunnen opvoeren en daarmee op schema te blijven voor een emissievrij wagenpark in 2030.