Overzicht GRI-indicatoren
Generieke indicatoren
GRI-indicator | Omschrijving | Vindplaats | Toelichting |
Organisatie en rapportage | |||
2-1 | Bedrijfsinformatie | ||
2-2 | Entiteiten betrokken bij de duurzaamheidsrapportage | ||
2-3 | Verslagperiode, frequentie en contactgegevens | De verslagperiode betreft 1 januari t/m 31 december 2023. | |
2-4 | Herformuleringen van eerder verstrekte informatie | Er zijn alleen herformuleringen van informatie uit vorige verslagperiodes rondom energie- en CO2-informatie. | |
2-5 | Externe verificatie | Er is geen externe assurance uitgevoerd. | |
Activiteiten en medewerkers | |||
2-6 | Activiteiten, waardeketen en andere zakelijke relaties | ||
2-7 | Eigen medewerkers | De verdeling naar regio is niet relevant. De activiteiten vinden voornamelijk in Nederland plaats. | |
2-8 | Andere dan eigen medewerkers | Gedurende het jaar zijn ruim 500 inleners actief geweest voor Unica. Tweederde is ingezet voor het primaire proces, de overige inleners betreft indirect en ondersteunend personeel. | |
Governance | |||
2-9 | Bestuursstructuur en -samenstelling | ||
2-10 | Nominatie en selectie van het hoogste bestuursorgaan | ||
2-11 | Voorzitter van het hoogste bestuursorgaan | ||
2-12 | Rol van het hoogste bestuursorgaan bij toezicht op impact management | ||
2-13 | Gedelegeerde verantwoordelijkheid impact management | ||
2-14 | Rol van het hoogste bestuursorgaan in duurzaamheidsverslaggeving | ||
2-15 | Belangenverstrengeling | De integriteitsstandaarden binnen Unica schrijven voor dat geen cadeaus of uitnodigingen aangenomen worden met een waarde boven € 100,-. Bij twijfel over eventuele belangenverstrengeling wordt overlegd met de compliance officer. | |
2-16 | Communicatie over kritieke punten | ||
2-17 | Gezamenlijke kennis van het hoogste bestuursorgaan | ||
2-18 | Evaluatie van de prestaties van het hoogste bestuursorgaan | ||
2-19 | Beloningsbeleid | ||
2-20 | Proces rondom vaststelling beloningen | Het beloningsbeleid wordt vastgesteld door de Raad van Bestuur en Directeur HRM, waarbij een interne Specialist Compensation & Benefits wordt betrokken. Er is geen renumeratiecommissie. | |
2-21 | Jaarlijkse totale beloningsverhouding | De salarismediaan is in 2023 gestegen met 3,2%. Na een benchmark heeft een herijking van het beloningsbeleid van de Raad van Bestuur plaatsgevonden, waardoor de beloning van de hoogst betaalde functionaris in 2023 ruimer is gestegen ten opzichte van de mediaan (11,7%). | |
Strategie en beleid | |||
2-22 | Verklaring betreffende de duurzaamheidsstrategie | ||
2-23 | Naleving MVO-richtlijnen | De gedragscode van Unica is ingericht conform het model van de Stichting Beoordeling Integriteit Bouwnijverheid (SBIB). De Meldregeling Integriteit is onderdeel van de gedragscode van Unica. | |
2-24 | Verankering MVO-richtlijnen | ||
2-25 | Aanpak klachten en andere negatieve impacts | ||
2-26 | Aanpak melding en advies ethiek en integriteit | De Spreek je uit! richtlijnen bestaan uit drie regelingen: Ongewenste Omgangsvormen, Integriteit en Arbeidsconflicten. | |
2-27 | Naleving van wet- en regelgeving | Er vonden geen incidenten of sancties plaats voor het niet naleven van geldende wet- en regelgeving. | |
Stakeholder betrokkenheid | |||
2-28 | Lidmaatschap van verenigingen en/of andere belangenorganisaties | ||
2-29 | Aanpak stakeholderbetrokkenheid | ||
2-30 | Collectieve arbeidsovereenkomst | Een groot deel van de Unica-medewerkers valt onder een CAO. Enkele ondernemingen hebben eigen arbeidsvoorwaarden | |
Materiële onderwerpen | |||
3-1 | Bepalen van materiële onderwerpen | ||
3-2 | Lijst van materiële onderwerpen | ||
3-3 | Aanpak materiële onderwerpen | Unica werkt intensief aan de verdere professionalisering van zijn duurzaamheidsbeleid en rapportage volgens internationale standaarden. Onze jaarrapportage wordt geleidelijk uitgebreid naar een verslag dat over het boekjaar 2025 moet voldoen aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). |
Specifieke indicatoren
GRI-indicator | Omschrijving | Vindplaats | Toelichting |
GRI 201: Econmische prestaties 2016 | |||
201-1 | Directe economische waarde | ||
202-2 | Financiële implicaties en andere risico's en kansen als gevolg van klimaatverandering | ||
201-3 | Verplichtingen uit hoofde van pensioenregelingen | ||
201-4 | Financiële steun ontvangen van de overheid | Er is geen gebruik gemaakt van bijzondere regelingen voor financiele tegemoetkoming vanuit de overheid | |
GRI 205: Anti-corruptie 2016 | |||
205-1 | Activiteiten beoordeeld op risico's in verband met corruptie | ||
205-2 | Communicatie en training over anticorruptiebeleid en -procedures | ||
205-3 | Bevestigde corruptie-incidenten en genomen maatregelen | Er vonden geen incidenten plaats | |
GRI 206: Concurrentiebeperkend gedrag 2016 | |||
206-1 | Juridische acties wegens concurrentiebeperkend gedrag, antitrust- en monopoliepraktijken | Er vonden geen juridische conflicten plaats | |
GRI 301: Materialen 2016 | |||
301-1 | Gebruikte materialen op basis van gewicht of volume | De gewichten en/of volumes van de verschillende afvalstromen worden op dit moment niet geregistreerd. | |
301-2 | Gerecycleerde inputmaterialen gebruikt | Met een aantal leveranciers wordt gericht gewerkt aan het inzetten van gerecyclede materialen. Het aandeel in het totale volume wordt op dit moment niet geregistreerd. | |
301-3 | Teruggewonnen producten en hun verpakkingsmaterialen | ||
GRI 302: Energie 2016 | |||
302-1 | Energieverbruik binnen de organisatie | ||
302-2 | Energieverbruik buiten de organisatie | Dit betreft scope 3, waarover nog onvoldoende informatie beschikbaar is voor rapportage. | |
302-3 | Energy intensity | ||
302-4 | Vermindering van het energieverbruik | ||
302-5 | Vermindering van de energiebehoefte van producten en diensten | Dit betreft scope 3, waarover nog onvoldoende informatie beschikbaar is voor rapportage. | |
GRI 305: Emissies 2016 | |||
305-1 | Directe (scope 1) emissies | ||
305-2 | Indirecte (scope 2) emissies | ||
305-3 | Andere indirecte (scope 3) emissies | Zakenreizen en woon-werkverkeer zijn meegenomen in de rapportage | |
305-4 | Intensiteit van de emissies | ||
305-5 | Vermindering van emissies | ||
305-6 | Emissies van ozonafbrekende stoffen | Niet van toepassing | |
305-7 | Stikstofoxiden (NOx), zwaveloxiden (SOx) en andere aanzienlijke luchtemissies | Niet van toepassing | |
GRI 306: Afval 2020 | |||
306-1 | Afvalproductie en aanzienlijke afvalgerelateerde gevolgen | ||
306-2 | Beheer van aanzienlijke afvalgerelateerde gevolgen | ||
306-3 | Afval gegenereerd | ||
306-4 | Afval dat buiten de verwijdering wordt gehouden | ||
306-5 | Afval dat wordt afgevoerd | ||
GRI 308: Milieubeoordeling leveranciers 2016 | |||
308-1 | Nieuwe leveranciers die gescreend zijn op milieucriteria | Voor alle nieuwe leveranciers hanteert Unica de Code of Sustainable Supply. Bij bestaande leveranciers worden elk jaar steekproefsgewijs leveranciers-beoordelingen uitgevoerd. In 2023 is deze beoordeling bij 62 leveranciers toegepast. | |
308-2 | Negatieve milieueffecten in de toeleveringsketen en genomen maatregelen | Van eventuele negatieve milieu-impact van leveranciers wordt op dit moment geen registratie bijgehouden. | |
GRI 401: Werkgeverschap 2016 | |||
401-1 | Nieuwe medewerkers en personeelsverloop | De verdeling naar regio is niet relevant. De activiteiten vinden voornamelijk in Nederland plaats. | |
401-2 | Voorwaarden die gelden voor voltijdse medewerkers en die niet worden verstrekt aan tijdelijke of deeltijd-medewerkers | Alle vormen van beloningen zijn ook voor deeltijdmedewerkers beschikbaar. | |
401-3 | Ouderschapsverlof | Zwangerschaps- en ouderschapsverlof is voor alle medewerkers beschikbaar. | |
GRI 403: Gezondheid en veiligheid 2018 | |||
403-1 | Managementsysteem voor gezondheid en veiligheid op het werk | ||
403-2 | Gevarenidentificatie, risicobeoordeling en incidentonderzoek | ||
403-3 | Gezondheidsdiensten voor medewerkers | ||
403-4 | Werknemersparticipatie, overleg en communicatie over gezondheid en veiligheid op het werk | ||
403-5 | Opleiding van werknemers op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk | ||
403-6 | Bevordering van de gezondheid van medewerkers | ||
403-7 | Preventie en beperking van de gevolgen voor de gezondheid en veiligheid op het werk die rechtstreeks verband houden met zakelijke relaties | ||
403-8 | Medewerkers die onder een managementsysteem voor gezondheid en veiligheid op het werk vallen | ||
403-9 | Werkgerelateerde verwondingen | ||
403-10 | Werkgerelateerde gezondheidskwesties | ||
GRI 404: Training en opleiding 2016 | |||
404-1 | Gemiddeld aantal uren opleiding per jaar per medewerker | ||
404-2 | Programma's voor het verbeteren van de vaardigheden van werknemers en programma's voor transitiebegeleiding | ||
404-3 | Percentage werknemers dat regelmatig beoordelingen krijgt van prestaties en loopbaanontwikkeling | ||
GRI 414: Leveranciersbeoordeling 2016 | |||
414-1 | Nieuwe leveranciers die gescreend zijn op sociale criteria | 100% | |
414-2 | Negatieve sociale gevolgen in de toeleveringsketen en de ondernomen acties | Er zijn geen nieuwe leveranciers toegevoegd waarbij er een significant risico is op het niet voldoen aan onze criteria. |